- Introduktion av modulen POLITIK (studiehäfte, Novo, bok/läshäfte, uppdrag)
- Politik. Tankekarta s 8 i häftet (brainstorming, associationer. Fråga 1, s 4
- Om Stefan Löfven, s 13-14 i häftet (läsa, ordlista)
- Grupparbete: Tidslinje - Stefan Löfven, s 15. Sök mer information på Internet. Ange källa.
Ni visar mig vilka uppgifter ni gjorde under förra veckan och jag ger er närvaro.
- Filmtegration 1-2 Film -> Valfrihet: Svensk demokrati och Så röstar man (film, läsa, skriva ordlista).
- Visa ditt grupparbete och källa.
- Svensk politik Rivstart B1+B2, ÖB, s 60. (Ordkunskap).
Här tränar du grammatik också: rätt form av verb, substantiv och adjektiv.
Det finns de som menar att "hjälpverbet tvingar andra verbet att stå i infinitiv" men du kan också se det som en kärleksrelation: "hjälpverb och infinitiv älskar varandra". :)
- Svensk politik Rivstart B1+B2, TB, s 77-78, spår 35. (läsa, lyssna och följ instruktionen!)
- Så fungerar riksdagen, s 3-4. (läsa, ställa frågor, skriva ordlista, ordkunskap och diskussion)
Vi får besök av Duo Stockholm! De kommer att informera oss om ett projekt, det tar 15-20 minuter.
Såhär beskriver Duo-Stockholm sig själva:
”Duo Stockholm är en verksamhet som drivs av organisationen Individuell Människohjälp och Stockholm stad tillsammans. I Duo Stockholm matchar vi en nyanländ person med en etablerad person som lär känna varandra och umgås som kompisar i sex månader. Kompisparen ses på egen hand eller kan delta i gratisaktiviteter som vi anordnar varje månad. Målet är att skapa ett mer öppet och vänskapligt Stockholm och att få människor att mötas för att skapa ömsesidig integration! Vi matchar kompispar utifrån intressen.”
Vi fyller i en enkät som finns på Novo.
Jag har utvecklingssamtal med de "nya" eleverna. Ni som inte hade samtal med mig i förra veckan alltså. Övriga elever arbetar med nyheter och andra uppgifter i klassrummet.
Nyheter: lyssna, anteckna, sammanfatta och återberätta.
Torsdag 4 april
Jag har utvecklingssamtal med eleverna som INTE hade sitt samtal förra tisdagen när jag var sjuk. Övriga elever får arbeta med olika uppgifter i klassrummet.
- Grupparbete: "Demokrati är inte detsamma som att få som man vill" separat papper, använd läsförståelsestrategier s 11 i häftet. (ställa hypotes, skriva egna frågor, förtydliga, sammanfatta) Fortsättning nästa vecka.
- Skrivprov: informellt brev.
Fredag 5 april
SYV-lektion med Pelle.
Station.
Du väljer vad du vill arbeta med på stationspasset.
Du kan också välja att göra olika saker. Exempelvis en timme läsa och en timme skriva.